keskiviikko 4. maaliskuuta 2015

Kuulolla - Erityislapsen erityinen päiväkoti

Kuulosuojaimet päiväkodin henkilökunnalle, siitä nyt kohistaan. Meidän poikaa ei melu haittaa, kun hän ei luule kunnolla. Ei, kun haittaapas!
Kuulolaittet eivät voimista pelkästään puheääniä, vaan kaikkia ympäristön ääniä. Ja kova melu onkin huonokuuloiselle, kuulolaitteita käyttävälle henkilölle jopa sietämättömämpää, kuin normaalikuuloiselle. Lisäksi hälinä peittää alleen puheen ja toisen ymmärtäminen käy liki mahdottomaksi. Useamman kerran olen nähnyt kuulovammaisten omissa tapahtumissa pienen nakkaavan laitteensa nurkkaan, kun melutaso nousee häiritseväksi.
Meidän Vilmer oli neljä vuotta kotona, ennen kuin viime syksynä alotti päiväkodin. Kerhokokemusta muutamalta päivältä viikossa oli, mutta kokopäiväinen ryhmässä elo oli uutta. Veljekset pääsivät tuttuun lähipäiväkotiin, jossa isosisko oli edellisvuonna käynyt eskarin. Vilmer vieläpä pääsi samaan ryhmään meille tuttujen aikuisten kanssa, jossa sisko oli ollut. Pikkuveli meni pienten ryhmään. Alussa päiväkotipäiviä oli viikossa vain kolme, vuoden vaihteen jälkeen päiviä on lisätty neljään.
Meidän pojan päiväkotiryhmä on kooltaan ihan tavallinen, eikä poika ole ns. kahden lapsen paikalla. Samassa tilassa ovat neljä vuotiaat, viskarit ja eskarit, mutta ryhmät toimivat paljon omissa hommissaan. Päiväkoti on puutarha- ja luontopainotteinen, ja ryhmät ovat paljon pihalla - niin metsässä, kuin päiväkodin pihalla sijaitsevassa hyötypuutarhassakin. Päivittäin ulkoillaan reippaasti. Pojan hoitatäti on käynyt Kuulokeskuksen järjestämillä päiväkodin henkilökunnalle tarkoitetuilla kursseilla ja kuntoutusohjaajamme käy päiväkodissa säännöllisesti, sekä pitää henkilökuntaa ajantasalla kuuloaisoissamme. Lisäksi tehostetun tuen suunnitelmaan kuuluu pienryhmätoiminnan tukeminen, ympäristön rauhoittaminen, tuttu päiväjärjestys, oikea istumajärjestys, aikuisen selkeä puhe ja puheen kuvittaminen, kuvallinen reissuvihko kodin-puheterapeutin-päiväkodin välillä, fm-ryhmäkuuntelulaitteen käyttö isossa porukassa ja pihalla.

Pojan ryhmässä avustajan pestiä hoitaa taidepedagogi. Vantaan kaupungilla on käynnissä kaksi vuotinen projekti, jossa avustajat on korvattu taidekasvattajilla. Taina-taidekasvattaja on Vilmerin ryhmässä aina tiistaisin koko päivän. Hän auttaa poikaa ryhmätilanteissa ja tukee kommunikaatioita ja kanssakäymistä muiden lasten kanssa. He tekevät upeita taideteoksia ja antavat erilaisille aistimuksille tilaa - on värilaboratorioita, maitotölkkimuurin rakennusta, maalausta sekä luonnosta kerättyjen materiaalien tunnustelua. Tai vaikkapa pimeään jumppasaliin kätkettyjen heijastimien etsintää taskulapulla ja niistä syntyvän kimalluksen ja välkkeen ihastelua. Taina on innolla esitellyt projektin satoa valokuvin ja lasten taideteoksin, sekä kertonut minkälaisia tunnetiloja lasten vällillä on yhdessätekemisestä syntynyt. Olen ollut enemmän kuin tyytyväinen! Toivottavasti projekti saa jatkoa.

Päiväkotiviikko:
- ma: vapaapäivä
- ti: taidekasvattaja tukena koko päivän
- ke: puheterapia 
- to: metsäretki
- pe: lautapelejä

Olen ollut oikein tyytväinen päiväkodin toimintaan ja periaatteisiin, sekä henkilökunnan kiinnostukseen ja panostukseen kuulovammaisen lapsen hyvän arjen toteuttamiseksi. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kivasta kommentista!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...